سمعک ساری با مدیریت دکتر فاطمه مرتضوی ادیولوژیست نمونه شهرستان ساری

سمعک داخل گوشی بهتر است یا پشت‌گوشی؟

سمعک داخل گوشی بهتر است یا پشت‌گوشی؟ سمعک ساری

اجزا و قطعات تشکیل‌دهنده تمامی سمعک‌ها که وظیفه آن‌ها انتقال صدا از محیط به گوش فرد کم‌شنوا و یا ناشنوا و بلندتر کردن اصوات می‌باشد باهم یکسان خواهد بود.

همان‌طور که می‌دانید سمعک‌ها به دو گروه داخل گوشی و پشت‌گوشی تقسیم می‌شوند که ازلحاظ قیمت، قدرت، پردازش، سایز، خصوصیات و نحوه قرار گرفتن آن‌ها در گوش با یکدیگر متفاوت هستند. با ما همراه باشید تا به بررسی این سمعک‌ها برای شما عزیزان بپردازیم.

معرفی سمعک پشت‌گوشی

سمعک پشت‌گوشی که به آن BTE نیز گفته می‌شود سمعکی است که در بالا و پشت لاله گوش قرار می‌گیرد و به‌واسطه یک لوله و یک قالب که برای هر شخصی تهیه‌شده سبب هدایت صدا به سمت مجرای گوش می‌شود.

سمعک‌های پشت‌گوشی بسیار کاربردی هستند و برای سطوح کم‌شنوایی مختلف از ملایم تا عمیق مناسب خواهند بود.

ازآنجایی‌که سمعک پشت‌گوشی ازنظر استفاده و نگهداری برای گروه‌های سنی مختلف مناسب است نوزادان، کودکان و سالمندان نیز به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

سمعک داخل گوشی بهتر است یا پشت‌گوشی؟ سمعک ساری

انواع سمعک پشت‌گوشی

سمعک پشت‌گوشی دارای مدل‌های مختلفی می‌باشد که عبارت‌اند از:

  • مینی
  • استاندارد
  • پشت‌گوشی قوی
  • سمعک پشت‌گوشی خیلی قوی
  • سمعک پشت‌گوشی بلوتوث دار

آشنایی بیشتر با سمعک داخل گوشی

سمعک داخل گوشی به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که تمام اجزای آن ازجمله رسیور، میکروفون و آمپلی‌فایر درون پوسته و در محفظه‌ای مخصوص قرار می‌گیرند.

سمعک‌های داخل گوشی به‌صورت سفارشی به متقاضیان عرضه می‌شوند و هر فرد می‌تواند با توجه به رنگ پوست خود آن را انتخاب کند. متناسب باسن و شرایط بیمار اندازه سمعک‌ها نیز ممکن است کوچک و یا بزرگ باشد.

انواع سمعک داخل گوشی

همانند سمعک‌های پشت‌گوشی، سمعک‌های داخل گوشی نیز به چند مدل تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • سمعک داخل صدف گوش
  • سمعک داخل مجرای گوش
  • سمعک کاملاً داخل مجرای گوش
  • سمعک کاملاً نامرئی یا پنهان

سمعک داخل گوشی بهتر است یا پشت‌گوشی؟ سمعک ساری

بررسی تفاوت سمعک داخل گوشی با پشت‌گوشی

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان نمودیم همه سمعک‌ها به‌منظور انتقال صدا و بلندتر کردن آن‌ها دارای قطعات یکسانی هستند اما در برخی موارد همچون قیمت، قدرت، ویژگی و غیره با یکدیگر متفاوت‌اند.

به‌عنوان مهم‌ترین تفاوت‌های سمعک‌های داخل گوشی و پشت‌گوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وضعیت قرارگیری در گوش: سمعک داخل گوشی همان‌طور که از نام آن پیداست تمامی اجزای آن درون گوش قرار می‌گیرد وازدید سایر افراد پنهان است.

در انتهای سمعک داخل گوشی هندلی بسیار مویی و ظریف وجود دارد که بیمار با گرفتن آن به‌راحتی می‌تواند سمعک را از گوش خود خارج کند. بیمار برای قرار دادن سمعک داخل گوشی درون گوش خود نیز می‌تواند از این هندل استفاده نماید.

بیشتر بخوانید:  سمعک نامرئی

سمعک پشت‌گوشی در بالا و پشت گوش قرار خواهد گرفت. اندازه سمعک پشت‌گوشی بزرگ‌تر بوده و افراد مسن که لرزش دست نیز دارند و نمی‌توانند کاره‌ای شخصی خود را به‌خوبی انجام دهند بهتر است که از آن استفاده کنند.

  • مشکلات و فیدبک سمعک: با نزدیک شدن سمعک به پرده گوش مشکلات فیدبک نیز بیشتر می‌شود. امروزه سمعک‌هایی که درون مجرای گوش قرار می‌گیرند قدرت زیادی دارند و می‌توانند آستانه شنوایی بالاتری را پوشش بدهند.

سمعک‌های داخل گوشی نیز معمولاً رسیور از نوع UP دارد و از مدار حذف فیدبک قدرتمندی برخوردار می‌باشند.

درباره خرابی و مشکلات سمعک نیز می‌توان گفت که به میزانی که سایز سمعک کوچک‌تر باشد قرار گرفتن آن در تماس با رطوبت در مجرای گشنیز مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

ازآنجایی‌که استفاده از سمعک داخل گوشی سبب انسداد مجرای گوش می‌شود و به‌طور مداوم سمعک در معرض رطوبت قرار می‌گیرد باگذشت زمان رطوبت موجب کاهش سطح عملکرد رسیور و درنهایت خروجی آن خواهد شد.

 

سمعک داخل گوشی بهتر است یا پشت‌گوشی؟ سمعک ساری

  • قیمت و هزینه خرید: به‌طورمعمول قیمت سمعک‌های داخل گوشی متوسط رو به بالا می‌باشد. به‌طورکلی هزینه‌ای که برای خرید سمعک داخل گوشی پرداخت می‌کنید نسبت به سمعک پشت‌گوشی بیشتر است.

علت بالا بودن قیمت سمعک داخل گوشی آن است که کمپانی‌های مختلف در نقاط مختلف جهان سمعک‌های خود را با استفاده از تکنولوژی نامرئی تولید می‌کنند. شما عزیزان با خرید سمعک داخل گوشی می‌توانید از به‌روز بودن فناوری استفاده‌شده در ساخت این سمعک اطمینان حاصل کنید.

سمعک‌های پشت‌گوشی نیز در مدل‌های گوناگونی همچون دیجیتال، آنالوگ، هوشمند و وایرلس وجود دارند که ازلحاظ قدرت نیز در محدوده‌های مختلفی مشاهده می‌شوند.

به‌طور میانگین می‌توان گفت که قیمت سمعک پشت‌گوشی ۲ تا ۱۰ میلیون تومان می‌باشد اما قیمت‌ها در کشور ما همواره ثابت نیست و متأثر از عوامل گوناگونی دچار نوسان می‌شود.

  • ظاهر سمعک: همان‌طور که گفتیم در سمعک داخل گوشی تمامی اجزا و قطعات درون گوش قرار می‌گیرد و سایر افراد قادر به دیدن آن نیستند. ازلحاظ شکل ظاهری و زیبایی می‌توان گفت که سمعک داخل گوشی یک پله نسبت به سمعک پشت‌گوشی جلوتر است.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که درگذشته سمعک‌های پشت‌گوشی اندازه بسیار بزرگی داشتند که روی گوش کاملاً قابل‌مشاهده بودند اما طی سال‌های اخیر و با پیشرفت علم و تکنولوژی این سمعک‌ها به‌اندازه‌ای کوچک‌شده‌اند که در بسیاری از کشورها به آن سمعک پشت‌گوشی نامرئی می‌گویند.

  • باتری مورداستفاده برای سمعک: باتری سمعک‌ها در اندازه‌های مختلفی وجود دارند که هر یک از آن‌ها نیز با یکرنگ خاص قابل‌شناسایی هستند.
بیشتر بخوانید:  تعمیر سمعک

باتری سایز ۱۰ بارنگ زرد، باتری سایز ۳۱۲ بارنگ قهوه‌ای، باتری سایز ۱۳ بارنگ نارنجی و باتری سایز ۶۷۵ بارنگ آبی قابل‌شناسایی می‌باشد.

با کوچک شدن سمعک باتری مورداستفاده در آن نیز کوچک‌تر خواهد شد که قطعاً این باتری‌ها از عمر کمتری نیز برخوردار هستند.

معمولاً درون سمعک‌های داخل گوشی از باتری‌های شماره ۱۰ بارنگ زرد استفاده می‌شود. معمولاً طول عمر این باتری‌ها ۳ تا ۵ روز است که متناسب با میزان افت شنوایی میزان استفاده روزانه از سمعک داخل گوشی و سطح تکنولوژی سمعک طول عمر باتری مشخص می‌شود.

سمعک داخل گوشی بهتر است یا پشت‌گوشی؟

همان‌طور که می‌دانید انتخاب یک سمعک داخل گوشی و یا پشت‌گوشی مناسب به انتخاب بیمار و شرایط زندگی او بستگی دارد.

اگر با شرایط زیر مواجه هستید قطعاً انتخاب سمعک پشت‌گوشی برای شما مناسب‌تر می‌باشد.

  • درصورتی‌که افت شنوایی شما زیاد باشد.
  • کانال گوش شما باریک باشد.
  • استحکام سمعک برای شما مهم است.
  • قصد استفاده از سمعک برای کودکان را خوددارید.
  • کار کردن راحت با سمعک برای شما حائز اهمیت است.

اگر با هر یک از شرایط بالا مواجه هستید قطعاً انتخاب سمعک پشت‌گوشی برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

اگر با موارد زیر مواجه هستید بهتر است که سمعک‌های داخل گوشی را انتخاب نمایید.

  • درصورتی‌که شکل ظاهری سمعک برای شما مهم است و تمایلی به دیده شدن سم اگر خود توسط سایر افراد ندارید.
  • درصورتی‌که سایز کانال گوش شما استاندارد باشد.
  • افت شنوایی شما در حد ملایم تا متوسط باشد.
  • هزینه و قیمت سمعک برای شما اهمیتی نداشته باشد.

در صورت داشتن شرایط بالا به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که سمعک‌های داخل گوشی را انتخاب نمایید.

توجه داشته باشید که به‌طور مطلق و با اطمینان کامل نمی‌توان گفت که سمعک پشت‌گوشی بهتر است و یا داخل گوشی. درواقع به‌طور ۱۰۰ درصد نمی‌توان درباره برتری یک سمعک نسبت به دیگری صحبت کرد.

درصورتی‌که شما دوست عزیز نیز کم‌شنوا و یا ناشنوا هستید و قصد انتخاب یک سمعک مناسب رادارید باید برای خرید سمعک به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • قیمت سمعک
  • ظاهر سمعک
  • میزان کم‌شنوایی
  • میزان ارتباط و روابط اجتماعی
  • شغل

برای انتخاب خرید یک سمعک مناسب بهتر است که به یک شنوایی‌شناس و یا ایدیولوژیست مراجعه کنید تا وضعیت گوش‌های شما مورد ارزیابی قرار بگیرد تا سمعکی کاملاً مناسب متناسب با شرایط زندگی و افت شنوایی شما برایتان تجویز شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید