سمعک ساری با مدیریت دکتر فاطمه مرتضوی ادیولوژیست نمونه شهرستان ساری

پیرگوشی چیست و چه علائمی دارد؟

پیرگوشی.سالمند.چیست

به افت تدریجی کم شنوایی حسی عصبی پیرگوشی می‌گویند که به‌عنوان رایج‌ترین نوع کم شنوایی نیز به شمار می‌رود.

معمولاً این نوع کم شنوایی هر دو گوش را به یک اندازه درگیر می‌نماید و سن آغاز آن از ۵۰ سالگی خواهد بود.

طبق آمار به‌دست‌آمده حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد از افرادی که در رنج سنی ۶۵ سال و بالاتر هستند با پیرگوشی مواجه شده‌اند.

یکی از مشخصات این اختلال این است که اصوات در محدوده فرکانس‌های زیر در مقایسه با صداهای بم دشوارتر شنیده خواهند شد. در این هنگام است که درک و تشخیص کلمات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درواقع فرد می‌تواند صداها را بشنود اما نمی‌تواند کلمه‌ها و گفتارها را از یکدیگر تفکیک کند. این شرایط در محیط‌های شلوغ و پرسروصدا تشدید شده و برای فرد مبتلا تشخیص کلمات سخت‌تر خواهد شد.

علائم پیرگوشی شنوایی سنجی ساری

پیرگوشی چیست و چه علائمی دارد؟

به‌طورکلی می‌توان گفت که پیرگوشی به دلایل گوناگونی اتفاق می‌افتد. کسانی که بیشتر در معرض صداهای بلند قرار می‌گیرند سریع‌تر از سایر افراد به این اختلال مبتلا می‌شوند.

یکی دیگر از علل ایجادکننده این اختلال مصرف داروهای اتوتوکسیک یا داروهای سمی برای گوش است. درواقع مصرف کردن بعضی از داروها سبب آسیب به شنوایی شده و روند پیرگوشی را سریع‌تر خواهد کرد.

از دیگر عواملی که سبب ابتلا به پیرگوشی می‌شوند می‌توان به مصرف دخانیات، فشارخون بالا و بیماری دیابت اشاره نمود. افزایش سن روی سلول‌های مویی درون گوش تأثیر می‌گذارد و سبب اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شود. دو عامل مهم دیگر در ابتلا به پیرگوشی ژنتیک و ارث خواهد بود.

علائم و نشانه‌های پیرگوشی

اگر به دنبال جواب سوال پیرگوشی چیست و چه علائمی دارد؟ هستید بهتر است بدانید پیرگوشی علائم مختلفی دارد که توجه به این نشانه‌ها سبب آسان شدن تشخیص بیماری خواهد شد. به‌عنوان مهم‌ترین علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مشکل تشخیص کلمات: کسانی که به پیرگوشی مبتلا هستند صداها و کلمات را به‌صورت نامفهوم متوجه می‌شوند و در تشخیص حروفی همچون *س* و *ف* با مشکل مواجه می‌شوند. مشکل تشخیص کلمات در محیط‌های شلوغ تشدید خواهد شد.
  • فاکتور وراثت: پیرگوشی نیز همانند بسیاری دیگر از بیماری‌ها می‌تواند به دلایل ارثی اتفاق بیفتد. اگر در اعضای شما خانواده فردی به پیرگوشی مبتلا است احتمال ابتلای شما به این اختلال افزایش می‌یابد.
  • بیماری‌ها: بعضی از بیماری‌ها همچون فشارخون بالا و یا بیماری‌های قلبی ازآنجایی‌که سبب کاهش گردش خون در گوش داخلی می‌شوند احتمال ابتلا به پیرگوشی را افزایش می‌دهند.
  • داروها: همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان نمودیم مصرف داروهای سمی و اتوتوکسیک موجب کم شنوایی حسی عصبی و درنهایت پیرگوشی خواهد شد. درصورتی‌که درگذشته از این داروها استفاده می‌کردید یا در حال حاضر نیز آن‌ها را مصرف می‌کنید ممکن است که با پیرگوشی مواجه شوید.
  • کم‌ شنوایی ناشی از نویز: افرادی که در منزل و محیط کار در مواجهه با صداهای بسیار بلند هستند سریع‌تر به این نوع کم شنوایی مبتلا می‌شوند.
  • وزوز گوش: یکی از رایج‌ترین علائم پیرگوشی وزوز گوش است. تعداد زیادی از افرادی که تازه به پیرگوشی مبتلا شده‌اند از وزوز گوش یا شنیدن صداهای مختلف در گوش خود شاکی هستند.
بیشتر بخوانید:  سمعک داخل گوشی

درصورتی‌که یک و یا چند مورد از علائم بالا رادارید ممکن است در معرض ابتلا به این بیماری باشید بنابراین باید در وهله اول به یک شنوایی‌شناس و یا ادیولوژیست مراجعه نمایید.

 

پیرگوشی چیست و چه علائمی دارد؟ شنوایی سنجی ساری

تشخیص پیرگوشی

در این شرایط معمولاً استخوانچه ‌ها و پرده گوش سالم بوده که پزشک با استفاده از ابزاری مخصوص هم مانند اتوسکوپ و یا تمپانومتری به ارزیابی کامل گوش خواهد پرداخت.

هنگامی‌که پزشک شنوایی فردا مورد ارزیابی قرار می‌دهد در فرکانس‌های بالا متوجه افت شنوایی به‌صورت دوطرفه می‌شود. هنگامی‌که پزشک گفتار فرد را ارزیابی می‌کند معمولاً بیمار در تشخیص کلمات خیلی ضعیف عمل می‌نماید.

زندگی با پیرگوشی

افرادی که به پیرگوشی مبتلا هستند باید هر چه سریع‌تر درمان خود را آغاز کنند. همان‌طور که می‌دانید افرادی که با مشکلات بینایی مواجه هستند برای بهبود این مشکل از عینک استفاده می‌کنند بنابراین افراد مبتلابه پیرگوشی نیز باید از سمعک استفاده نمایند.

درمان اختلال پیرگوشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود، زیرا اگر درمان شود سبب گوشه‌گیر شدن فرد، افسردگی، اضطراب، استرس و بدتر شدن شنوایی او خواهد شد‌.

به‌محض مشاهده علائم این بیماری باید برای ارزیابی شنوایی خود به کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید تا درمان شما هر چه سریع‌تر آغاز شود.

شیوع پیرگوشی در افراد مسن

طبق تحقیقات انجام‌شده در کشور ایران از هر ۲۵ نفر یک نفر با درجاتی از کم شنوایی مواجه است که درواقع این آمار نشان‌دهنده ۴ درصد از مردم کشور عزیز ما می‌باشد.

این آمار در افراد که رنج سنی ۶۵ تا ۷۰ سال دارند حدود ۳۵ و افراد بیشتر از ۷۰ سال حدود ۵۰ درصد است. پیرگوشی هیچ ربطی به جنسیت و نژاد ندارد.

ازآنجایی‌که آقایان به‌واسطه مشاغل خود بیشتر در محیط‌های سروصدا قرار می‌گیرند این اختلال نیز در آنان بیشتر مشاهده خواهد شد. به‌طورکلی می‌توان گفت که پیرگوشی در آقایان نسبت به بانوان بالاتر است.

بیشتر بخوانید:  سمعک برنافن

پیرگوشی شنوایی سنجی ساری

پیرگوشی زودرس در جوانی

ازآنجایی‌که محدوده سنی ۱۸ تا ۴۹ سال به‌وفور از هدفون‌ها و هندزفری‌ ها استفاده می‌کنند و موسیقی‌ها را با صدای بسیار بلندی گوش می‌دهند ابتلا به پیرگوشی در آنان بسیار افزایش‌یافته است.

در حقیقت آسیب به سلول‌های گوش از طریق صدای بلند سبب پیرگوشی زودرس می‌شود. صدایی که هدفون‌ها تولید می‌کنند تا ۱۱۵ دسی‌بل می‌باشد که برای شنوایی انسان بسیار خطر دارد.

به‌منظور جلوگیری از ابتلا به پیرگوشی در سنین جوانی بهتر است که از قرار گرفتن در محیط‌های پرسروصدا خودداری نموده و به موسیقی با صدای بسیار آهسته گوش دهید.

چگونه پیرگوشی را درمان کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان نمودیم درمان بیهوشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون عوارضی مانند افسردگی و انزوا را به دنبال دارد.

برای درمان این اختلال ابتدا باید بیماری‌های تشدیدکننده همچون دیابت، بیماری‌های قلبی، فشارخون و غیره کنترل گردد.

فرد باید از قرار گرفتن در محیط‌هایی با صداهای بلند اجتناب کند و درصورتی‌که مجبور شود در این فضا قرار بگیرد از هدفون‌های ضد صوت استفاده نماید. مهم‌ترین و تأثیرگذارترین روش درمانی برای بهبود پیرگوشی استفاده از سمعک خواهد بود.

درمان پیرگوشی با سمعک

بهترین روش درمانی که پزشکان و شنوایی‌شناسان برای بهبود این عارضه پیشنهاد می‌کنند استفاده از سمعک می‌باشد.

سمعک شنوایی حسی عصبی ناشی از افزایش سن را جبران می‌کند و به تشخیص گفتار فرد کمک شایانی خواهد کرد.

به میزانی که تجویز سمعک سریع‌تر انجام گردد و بیمار نیز زودتر از آن استفاده نماید تأثیرگذاری آن نیز بیشتر خواهد بود. تجویز سمعک توسط پزشک در اولویت است.

یکی دیگر از مزایای استفاده از سمعک در این اختلال آن است که میزان پیشرفت آن را کاهش می‌دهد.

برای انتخاب یک سمعک مناسب جهت کاهش عوارض ناشی از پیرگوشی باید به پزشک متخصص و یا شنوایی‌شناس مراجعه کنید و از خرید خودسرانه آن اجتناب فرمایید.

با توجه به این‌که سمعک‌ها در مدل‌های بسیار مختلفی وجود دارند که هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود را خواهند داشت انتخاب و تجویز یک سمعک مناسب را بر عهده پزشک بگذارید.

در شنوایی سنجی ساری تجویز انواع سمعک های نامرئی و هوشمند برای تمام رده های سنی صورت می گیرد .جهت دریافت نوبت با شماره تلفن های مطب تماس حاصل فرمایید .

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

دیدگاهتان را بنویسید